עינת

היום נודע לי ממש במקרה שעינת כבר לא איתנו.

הקשר בינינו התחיל בטלפון. היא צלצלה. קול שקט, נעים, קצת מבויש. הציגה את עצמה, אמרה שהיא אוהבת את הכתבות שלי, ושיש לה פרויקט שאולי יעניין אותי, שהיא מנסה לשמר את תרבות הילדים בקיבוצים. הקיבוצים אכן התייחסו אל הילדים כאל "ענף" שיש להשקיע בו במיוחד, ועינת – אין לי מילים לתאר את האופן המופלא שבו היא אספה ולקטה את שכיות החמדה שנוצרו בקיבוץ של פעם. עדיף לקרוא את מילותיה שלה, בפוסט האחרון שפרסמה:

"כל מה שניסיתי לספר בבלוג, בתערוכה ובספר התכוון לאהבה הזאת – לעשייה הקיבוצית המשותפת המקומית. רציתי להראות שהכל מורכב מאנשים שנותנים מעצמם, מילדותם שלהם ומאהבותיהם – ומשתפים פעולה עם אחרים כדי לצור משהו חדש. אני מקווה שהצלחתי להעביר הלאה משהו מהאהבה הזאת ומההערכה שהתפתחה תוך כדי המסע – ליוצרים, לאנשים שמאחורי הקלעים ולקהל הקיבוצי המקומי".

מאז אותו טלפון היינו בקשר. לפעמים טלפון, לפעמים התכתבות בפייס. תמיד כשגלתה משהו חדש, מסעיר, יצרה קשר. בניגוד להרבה אנשים אחרים שמצפים לכתבה, לפרסום, בוודאי לחשיפה אישית, עינת ספרה כי ראתה שאני מתלהב ואוהב, כי מצאנו שפה משותפת, כי גדלנו על אותם סיפורים ושירים שהיא כה הטיבה להאיר ולספר את מקורותיהם. בין לבין, גם ספרה על מחלתה. בלי לומר את המילה – רק הזכירה חברה משותפת שעבדה איתה, ואמרה – "גם לי יש, מה שלה" באותו קול מסויג של שיחתנו הראשונה.

בוקר אחד צלצלה בהתרגשות, וספרה על אוצר של ממש. אוסף מכתבים של פניה ברגשטיין, ובאותה נשימה גם הוסיפה שרבים מהמכתבים ביידיש ופולנית ואי אפשר להבין מה כתוב בהם. היא כמובן יזמה עוד פרויקט, בשילוב הנדיר שלה של אשת מחשבים ונשמה של משוררת – תרגום פומבי של מכתבי פניה, שהציבור יתרגם, במקום שהמכתבים הללו ישכבו באיזה בוידעם (עינת בוודאי הייתה אוהבת את המילה הזאת), ויעלו אבק עד שהוא יוציא דוקטורט. הפעם היא ביקשה שאעשה כתבה, שהציבור ידע. כמובן שהסכמתי, אבל היה לי תנאי אחד – "את חייבת להשתתף". עינת נרתעה, אבל התעקשתי, וכשהזכירה את המחלה, שוב בלי לציין את שמה, הבטחתי לה שאיש לא ידע ולא יבחין. לקח זמן, אבל הצלחתי לשכנע אותה.

היום, כשנודע לי, הסתכלתי שוב על הכתבה. כתבה על אשה צעירה שנקטפה בדמי ימיה, והותירה אחריה מורשת מפוארת. שתיהן.

להשאיר תגובה

