לנצח (גם) את הכנרת

לפני כמה חודשים, עוד לפני הבחירות, ישבנו יגאל ואני בבית קפה בתל אביב. הוא אמר לי: "אנחנו הולכים להפסיד, אני יודע את זה, ביבי ינצח, אז החלטתי למצוא משהו שיסיח את דעתי. אני הולך לחצות את הכנרת. לארוך – מכפר נחום עד צמח. האימונים יעשו לי טוב". הוא אמר את זה עם זיק של שובבות בעיניים. "מה המשפחה שלך אומרים על זה?" שאלתי – "אבא שלי, שהוא בן +90 אמר לי שהשתגעתי, שאני זקן מדי בשביל זה" יגאל התגלגל בצחוק. "עכשיו ברצינות", אמרתי לו, " למה אתה צריך את זה? אתה מחפש אתגרים?". "גם", הוא ענה בכנות, "אבל אני גם מרגיש שלא עשיתי עדיין מספיק".
כשיגאל אומר שהוא לא עשה מספיק – הוא מתכוון למלחמה בסרטן. זה קצת מצחיק לשמוע את זה ממנו, כי הוא הכי ניצח שאפשר, אבל – תחושה היא תחושה, וכשהוא יוצא להילחם – הוא עושה זאת בגדול. את הסיפור של יגאל ומלחמתו האישית במחלה כבר סיפרתי כאן – אפשר לקרוא את תולדות חייו וגם לראות את המבצע הראשון הבלתי יאמן שעשה – 1,000 בריכות על רגל אחת. אבל לשחות את הכנרת לאורך זה כבר סיפור אחר – גם לאדם בריא המעבר ממי הבריכה הצלולים, עם הפס על הקרקע שמתווה את הדרך, למים הירקרקים של הכנרת, כשלא רואים מטר, וקשה לשמור על כיוון הוא קשה. אצל יגאל הכל מסובך יותר – הרגל מושכת אותו כלפי מטה והצידה, כך שהוא מתאמץ פי כמה על כל תנועה, שלא לדבר על לשמור על קו ישר. המרחק מכפר נחום לצמח הוא 21 ק"מ בקו ישר, כלומר – אם כמה פעמים מן הדרך, אפשר להוסיף כמה קילומטר מיותרים ומתישים. אם מתחילים גלים, זו בכלל בעיה. יגאל יצא לדרך ב- 04:00 בבוקר, בין השאר, כדי להימנע מן הגלים האופיינים לכנרת אחרי הצהריים, אבל הכנרת הפתיעה – דווקא בבוקר הגיעה רוח צידית, ואיתה גלים. אני חושב שהנחישות של יגאל עצבנה את הכנרת.
2015-06-20 17.59.03
במילון למילה נחישות יש כמה משמעויות ביניהן – עזות מצח וחוצפה. צריך הרבה חוצפה כדי ללעוג לטבע, להתגבר על האיתנים והמכשולים שהוא מציב בפניך ולנצח אותו. יגאל כזה – נחוש, המשחה לחיים שלו הוא הגשמה של נחישות. רק כשנכנסתי איתו למים, הבנתי עד כמה המאמץ הוא כמעט אינסופי. בן רגע את עובר ממראה פסטורלי של כנרת, הרים סביב ושקט מרגיע, למאבק בתוך המים, בלי לראות מעט לאן אתה שוחה. רגע מים, רגע שמיים, שרירים כואבים, מאמץ על כל נשימה – ואני שחיתי רק 2 ק"מ…
אני חושב לפנות למוציאים לאור של המילון. במקום בליל המלים שמנסות להסביר מהי נחישות פשוט צריך לשים תמונה של יגאל. אז יהיה די ברור מה זה "נחוש".

כתיבת תגובה

