הפלישה הסינית

אפשר להסביר את כל הסיפור עם טלפון נייד. פעם, לא כל כך מזמן – רק לפני שנתיים, כשהיית אומר למישהו שקנית סלולרי סיני – הוא היה מביט בך בזלזול. צעצוע זול, חיקוי עלוב שסביר להניח שיתקלקל תוך חודשיים. היום התגובה שונה. אומרים וואו, שמעתי שיש דגמים סינים ממש טובים, זולים יותר אבל איכותיים, אפילו כבר לא כל כך זול. זה בדיוק השינוי שסין רוצה לעבור. לא להיות יותר רק אומת ה- made in Chaina, מקום ייצור המוני של צעצועים מפלסטיק בשקל, החצר האחורית של העולם. מילת המפתח היום בסין היא חדשנות. הסינים רוצים את הטכנולוגי והחדיש. לקנות – והרבה. המשימה הלאומית הסינית היא שופינג של חדשנות, ואיפה איפשר לקנות חדשנות – בישראל.

צריך לשים את העניינים בפרופרוציות. לא מדובר בנהירה סינית אדירה לארץ הקודש. הסינים לא העלו את ישראל על ראש שמחתם. המיליונרים החדשים של סין שולחים את זרועותיהם לעבר כל העולם ומחפשים מה לקנות, ומבין הזרועות הללו, חצי אצבע נשלחת לכיוון ישראל. אלא שחצי אצבע סינית היא זרוע של שווארצנגר בימיו הטובים בסטנדרטים שלנו. "קצת" בסינית משמעו "המון" בעברית, ולכן אנחנו רואים בשנתיים האחרונות אלפי אנשי עסקים סיניים שמגיעים לכאן. את תנובה כבר קנו, גם את הפועל תל אביב, אבל העניין העיקרי של הסינים הוא בסטארט אפים, בדגש על רפואה, טכנולוגיה פיננסית (פינטק) וטכנולגיה חקלאית (אגריטק). זה כבר הפך לחלק מהשגרה – בארץ מתקיימים כנסים שמטרתם להפגיש בין משקיעים סיניים לחברות ישראליות, בעיקר סטארט אפים. שוב, המסה הסינית משחקת תפקיד – לכנס כזה מגיעים מאות ואלפי משקיעים. ההערכה היא שמדובר בעסקים בהיקף של מיליארדי דולרים. מי שלא חלק מקהילת העסקים או ההיי טק לא מכיר את הכנסים הללו, לכן הכנס של אינפיניטי היה בשבילי הזדמנות להראות את מאחורי הקלעים של העולם הזה – איך מתרחשות העסקאות, מה מחפשים, איך מציגים את עצמך – בעצם, איך מתחילים לגלגל עסקה של עשרות מיליוני דולרים.

באופן מפתיע, כל מי שמעורב בעסקים עם סינים, ציין שיש דמיון רב בין הישראלים לסינים. שבשונה מעסקים עם האמריקנים או האירופאים יש בסינים מין ישירות משולבת עם נטיה לעגל פינות – תכונות מוכרות ודי אהובות על ישראלים. ולמרות זאת, בעבור החברות הישראליות הפניה מזרחה לא פשוטה. אמנם הפוטנציאל בשמיים – 1.4 מיליארד סינים, שוק אינסופי, משקיעים עם כיסים עמוקים, אבל…. רשימת האבלים ארוכה. השפה, הבדלי תרבות, אפילו העלות כבר לא זולה. סין כאמור, היא כבר לא החצר האחרוית של העולם, ומי שרוצה לפתוח סניף בביג'ינג או שנחאי צריך לשלם לעובדים המקומייים, והעלות מתברר כבר דומה לזו של עובדים ישראלים, אם לא יותר.

אבל מעל כל העניינים הללו, תלויה הכוכבית שמרחפת מעל סין עצמה. המעצמה מן המזרח מתנהלת אחרת. בסין אין פייסבוק וטוויטר, וגוגל פועלת חלקית בלבד. זכויות אדם וחופש דיבור הן מילות גנאי בסין, לכן השלטונות הסיניים רואים באתרים הללו איום על המשטר.  כיום, מערך השיווק של כל חברה כמעט בנוי על המדיה החברתית, ובאין טוויטר ופייסבוק צריך לעבור לאתרים מקבילים סינים. מסובך מאד. רבות מהחברות הישראליות גם פועלות על תשתית של גוגל. אבל אם מוציאים email לכל עובדי החברה ב gmail הוא לא יגיע לעובדים בסין. שוב – צריך לעבוד עם מקבילות סיניות, צריך לבנות מערך מחשוב חלופי כדי להתחבר לסין. אבל החשש הגדול הוא השלטונות. בסין הכול קורה מהר. הצמיחה מהירה אבל גם קצב השינוי הקבלת ההחלטות. ברגע אחד מישהו בכיר בשלטון יכול להחליט שהוא לא אוהב איזו חברה או מיזם ולחסום אותו – כפי שעשו לטוויטר ופייסבוק. גם לעסקים קטנים יותר ההתנהלות בסין רצופה סיכונים. די שבכיר במפלגה באיזה מחוז נידח יהיה נגד הפרויקט, והוא יימחק בין רגע. זה יכול לקרות גם אחרי כמה שנים של פעילות באותו מחוז, ואז הכול ירד לטימיון.

אבל כרגע לישראלים, הסיכוי קורץ יותר מן הסיכון. עקבנו אחרי שתי חברות – etoro רשת חברתית להשקעות הגדולה בעולם שלפני שנה וחצי נקנתה על ידי חברת ענק סינית ומאז שינתה כיוון מהמערב למזרח, ו Flying SpArk – סטארט אפ שמנסה להיכנס לשוק הסיני עם המוצר שלו – מזון תעשייתי מחרקים, מהזבוב הים תיכוני למען הדיוק. בעוד 20 שנה, כשיאזל המזון מעל כדור הארץ, הם אומרים, כולנו נאכל את השניצלים שלהם. היחסים הכלכלים עם סין הם נושא רציני וחשוב, אבל ניסיתי להסתכל עליהם גם עם חיוך.

לצפייה בכתבה לחצו כאן: http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1214184&sid=126

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s