הקוף מחליף סוף

צ'יקיטה נולדה באפריקה. בקניה. את אמא שלה סביר להניח הרגו. בדרך כלל, כשצדים את הגורים, הורגים את האמהות. ככה זה. את צ'יקיטה מכרו במומבסה, קניה, ביחד עם עוד גור שימפנזה זכר, ליהודי אמריקני. בחור די תמהוני כנראה, שרצה להקיף את העולם ביאכטה קטנה. אמרו לו ששני הקופים יהיו חברה מצוינת לדרך. יאכטה היא ללא ספק מקום מצוין לגידול חיות בר. בלילה, כשהבחור הלך לישון היה קושר את הקופים על הסיפון. הם היו, כדרכם של גורים, קופצים ומשתוללים, והשלשלאות פצעו להם את הצוואר והרגליים.

שימפנזה.jpg

באמצע שנות ה- 90 פעל השר להגנת הסביבה דאז, יוסי שריד, לשינוי החוק בישראל, ואסר על החזקת חיות בר בבתים פרטיים. לרוע מזלו של בעל היאכטה, השינוי קרה לפני שעגן באילת. כשנודע לפקחי רשות הטבע והגנים על הקופים שעל הסיפון, הם באו להחרים אותם. הוא עוד ניסה להסתירם, נתן כמה הסברים מבולבלים, אבל בשורה התחתונה – צ'יקיטה וחברה, שקיבל את השם ג'וני, הוצאו מחזקתו.

לא פשוט למצוא מקום מקלט לקופי אדם. בסיפורים הם קופיקו וצ'יפופו החמודים, אבל הם גדלים מהר להיות בוגרים חזקים ומסוכנים, הזקוקים למרחב ולגירויים רבים. למעשה, גורלה של צ'יקיטה נחרץ ברגע שנלקחה מאמא – היא לא תוכל לחזור יותר לטבע. היא קוף מוחתם – חותמת האדם, אות הקין של בעלי החיים. היא תצטרך לחיות לעד בחסדי אנשים, ואמנם אנשים טובים לא חסרים, ושני הגורים נלקחו לחי-כיף בראשל"צ, ואפילו בנו במיוחד עבורם מתחם, הגדול ביותר בגן.

אפשר להתווכח אם גני חיות נחוצים או שמדובר בהתאכזרות מיותרת לבעלי החיים. יש טיעונים לכאן ולכאן, אבל לקופים כמו צ'יקיטה זהו הפתרון היחיד. הטבע כאמור, הוא כבר לא אופציה. אלא שעם השנים, גם תפיסת גני החיות השתנתה. היום מבינים, שעדיף פחות בעלי חיים בגן, ויותר מרחב וגירויים, שהתצוגה צריכה להיות נוחה לגישה לקהל, אבל לא מאיימת מלמעלה על החיות, וכדאי שיהיו  קירות זכוכית ונקודות תצפית, אבל גם עם מקומות מחבוא לבעלי החיים שרוצים קצת שקט. בקיצור – החצר שנבנתה לכבוד צ'יקיטה וג'וני לפני 25 שנה, כבר ממש לא מתאימה להם.

לא פשוט למצוא מקום מקלט לקופי אדם, כבר אמרנו. אחרי שנתיים של חיפושים מצאו אנשי רשות הטבע והגנים, בסיוע עמותת מקלט הקופים (שמפעילה את הפארק בבן שמן) מקום חדש לצ'יקיטה – בגן הזאולוגי ע"ש אינדירה גנדי בהודו. הכי קרוב לטבע שאפשר. היה לי הכבוד ללוות את היציאה לדרך של צי'קיטה וחבריה, ובעיקר – לפגוש את כל אותם אנשים נפלאים שאוהבים בעלי חיים, שהזכירו לכולנו שבמקרה של צ'יקיטה האדם לקח, אבל גם נתן.

לצפייה בכתבה לחץ כאן: http://10tv.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1195650

כתיבת תגובה